maskmask

Złomowanie autobusu - czym różni się od złomowania auta osobowego?

Kiedy odwiedzamy złomowisko, możemy zauważyć, że zdecydowaną większość składowanych tam aut stanowią samochody osobowe. Co ciekawe, fakt, że autobusów po prostu jeździ po drogach zdecydowanie mniej, nie jest jedynym powodem, dla którego tak to wygląda. W tym krótkim artykule omówimy różnice w powodach i procesie złomowanie autobusów, w porównaniu do kasacji zwykłych aut osobowych.

Od strony formalnej proces wygląda identycznie. Właściciel kontaktuje się z skupem, autobus jest transportowany na złomowisko, wystawiane są dokumenty potwierdzające kasację i przekazywane pieniądze. Proces złomowania autobusów różni się jednak do złomowania aut osobowych:

  • powodem oddania do kasacji

Bardzo rzadko do skupu oddawany jest autobus, który w wyniku awarii nie może jeździć. Autobusy są drogimi inwestycjami, które zwracają się latami, a w wypadku wielu publicznych, miejskich przedsiębiorstw transportu publicznego nie zwracają się w pełni nigdy. Dlatego ich właściciele robią wszystko, aby były sprawne jak najdłużej, i ponieważ mało która naprawa będzie droższa od nowego autobusu, są one utrzymywane na chodzie często przez kilkadziesiąt lat.

  • skalą wykorzystania części zamiennych

Ponieważ autobusy są utrzymywane w linii jak najdłużej, częsta praktyką, gdy dojdzie już do awarii jednostki czyniącej jej naprawę nieopłacalną, jest wycofanie busa z użytku przez przedsiębiorstwo i stosowanie go jako dawcy części zamiennych do innych jednostek.

  • sprzęt wycofany z eksploatacji

Przez wyżej opisaną praktykę, oddawane do demontażu i skupu autobusy są często pojazdami dawno wycofanymi z eksploatacji i pozbawionymi wielu części, w przeciwieństwie do aut osobowych.

  • użytym sprzętem transportowym

Złomowanie autobusu lub autokaru wymaga zazwyczaj zastosowania bardziej specjalistycznego sprzętu. Jeżeli pojazd nie jest w stanie sam przyjechać do skupu, to zwykła, powszechnie wykorzystywana laweta nie będzie w stanie go tam dowieźć. Autobusy są albo dowożone na holu stałym ciągnięte przez holownik, albo na naprawdę dużej lawecie. Dodatkowo obsługa tych maszyn wymaga doświadczonego kierowcy, który będzie potrafił nimi bezpiecznie manewrować.